اصول برندینگ

طراحی سایت لینکز

اصول برندینگ (Branding) و مفاهیم اصلی در برندسازی

برندسازی یکی از مهمترین جنبه های هر تجارت ، بزرگ یا کوچک ، خرده فروشی یا B2B است. یک استراتژی مؤثر در برندسازی به شما امکان رشد در بازارهایی را می دهد که به طور فزاینده رقابتی هستند. اما “برندسازی” دقیقاً به چه معنی است؟ چگونه می تواند بر روی یک تجارت کوچک و نوپا مانند شما تأثیر بگذارد؟
به عبارت ساده برند ، پیمان شما با مشتری است. برند شما به آنها می گوید که چه چیزی می توانند از محصولات و خدمات شما انتظار داشته باشند ، و این پیشنهاد شما را از رقبایتان متمایز می کند. برند شما از این که شما چه کسی هستید ، چه کسی می خواهید باشید و اینکه مردم شما را چگونه تصور می کنند گرفته شده است.
آیا شما یک کارآفرین خلاق در صنعت خود هستید؟ یا با تجربه و قابل اعتماد؟ آیا محصول شما گزینه ای پر هزینه و با کیفیت بالا است یا گزینه کم هزینه و با ارزش بالا؟ شما نمی توانید هر دو باشید و نمی توانید همه چیز برای همه مردم باشید. اینکه شما چه کسی هستید باید تا حدی بر اساس اینکه مشتری هدف شما چه کسی است و چه نیازی دارد، باشد.

پایه و اساس برند شما لوگو است. وب سایت ، بسته بندی و عناصر تبلیغاتی شما ، همه باید دارای لوگویی باشند که با برند شما تناسب و ارتباط داشته باشد.

basic of branding

استراتژی و اصول برندینگ

استراتژی برند شما این است که چگونه ، چه چیزی ، کجا ، کی و با چه کسی قصد برقراری ارتباط و ارائه پیام های برند خود را دارید. جایی که تبلیغ می کنید بخشی از استراتژی برند شما است. کانال های توزیع و نحوه ارتباط به صورت صوتی و یا تصویری نیز بخشی از استراتژی برند شماست.
برندسازی استراتژیک مداوم منجر به ایجاد ارزش افزوده در برند می شود ، که به محصولات یا خدمات شرکت شما ارزش بیشتر نسبت به محصولات یکسان و بدون برند می دهد. بارزترین نمونه این مورد ، کوکاکولا در مقابل نوشابه‌های دیگراست. از آنجا که کوکاکولا یک برند تجاری قدرتمند ایجاد کرده است ، می تواند قیمت بیشتری را برای محصول خود شارژ کند و مشتریان آن قیمت بالاتر را پرداخت می کنند.
ارزش افزوده اغلب به علت کیفیت ، دلبستگی عاطفی حاصل می شود. به عنوان مثال ، نایک محصولات خود را با ورزشکاران ستاره پروموت می کند، تا مشتریان دلبستگی عاطفی خود را از این ورزشکار به محصول منتقل کنند. برای نایک فقط ویژگی های کیفی کفش نیست که باعث فروش کفش می شود.

برند خود را تعریف کنید

تعریف برند باید بر اساس شناخت تجارت و سازمان شما باشد که می تواند گاهاً دشوار ، وقت گیر و ناراحت کننده باشد. برای تعریف برند لازم است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • سازمان شما چه ماموریتی دارد؟
  • مزایا و ویژگی های محصول و یا خدمات شما چیست؟
  • در حال حاضر، مشتریان درباره سازمان شما چه نظری دارند؟
  • ویژگی هایی که می خواهید سازمان در خود داشته باشد کدام است؟

تحقیق خود را بر اساس نیازها ، عادات و خواسته های مشتریان فعلی و هدف شروع کرده و به آنچه فکر می کنید فکر می کنید اعتماد نکنید بلکه نظر و تفکر آنها را جویا شوید.
از آنجا که تعریف و ایجاد استراتژی برند می تواند پیچیده باشد از تخصص یک گروه مشاوره در زمینه کاری خود استفاده کنید.
پس از اینکه برندتان را تعریف کردید، باید در مورد اینکه چطور پیامتان را به دیگران ارائه دهید تصمیم گیری کنید. از نکات ساده و آزموده شده زیر استفاده کنید.

  • لوگوی منحصر به فرد برای خود ایجاد و آن را در همه جا قرار دهید.
  • پیام برند خود را بنویسید. پیام های کلیدی که می خواهید در مورد برند خود ارائه دهید چیست؟ همه کارمندان سازمان باید از ویژگی های برند شما آگاه باشد.
  • برند خود را در تجارت و سازمان خود ادغام کنید. برندسازی هر جنبه ای از تجارت شما را شامل می شود از نحوه پاسخگویی به تلفن ها ، نحوه پوشش فروشنده ها ، امضای نامه الکترونیکی و هر چیزی که استفاده می کنید.
  • برای شرکت خود “صدا و لحن” ایجاد کنید که نشانگر برند شما باشد. این نوع گفتار باید برای کلیه ارتباطات کتبی ، تصویری ، آنلاین و آفلاین استفاده شود. اگر برند شما دوستانه و صمیمی است؟ گفتگویی صمیمیانه داشته باشید و اگر رسمی است نوع برخوردتان باید جدی باشد.
  • ایجاد یک شعار سازمانی ، جمله ای به یاد ماندنی ، معنی دار و مختصر را بنویسید که جوهره نام تجاری شما را نشان دهد.
  • الگوهای یکسان ایجاد کنید. از رنگ ها و لوگوی متناسب استفاده کنید. بطوریکه تمام بخش ها بیانگر ارزشی واحد از مجوعه ای یکسان باشد. نیازی به تجمل گرایی نیست، بلکه یکپارچه عمل کنید.
  • نسبت به برند خود صادق باشید. اگر وعده خود را عملی نکنید ، مشتریان نه به شما باز می گردند و نه شما را به دیگران توصیه می کنند.
  • ثابت قدم باشید، اگر نتوانید این کار را انجام دهید ، تلاش های شما برای ایجاد یک برند با شکست روبرو خواهد شد. ثبات کاری باعث ایجاد اعتماد و خوشنامی شما خواهد شد که تمام موارد بالا را شامل می شود.

برند خود را به کار بگیرید

برند شما فقط در صورتی موفق می شود که آن را در همه جا به کار بگیرید. پس از اتمام طراحی و ایجاد نام تجاری جدید (یا rebrand) ، آن را در تمام قسمت‌های از کسب و کار خود ادغام کنید. اطمینان حاصل کنید که در هر مکانی که کسب و کار شما با مشتریان در تماس است نمایش داده می شود در ادامه نکات مفیدی برای استفاده از برند در سازمان ارائه می شود.

وب سایت

لوگو ، رنگ و تایپوگرافی خود را در وب سایت خود استفاده کنید. در دستورالعمل های برند خود از چیزی جز آنهایی که از پیش تعریف شده استفاده نکنید. وب سایت شما بخش عمده ای از هویت شرکت شما است که اگر نشانگر برند شما را نباشد، فقط یک تجربه ناراحت کننده به مشتری ارائه می دهد. مطمئن شوید که کلیه آیتم های وب سایت بیانگر برند شما است.

شبکه های اجتماعی

کلیه عکسهای پروفایل، کاور و تصاویر زمینه باید نشانگر برند شما باشند. لوگوی خود را به عنوان عکس پروفایل قرار دهید تا مشتری بتواند برند شما را تشخیص دهد. مانند وب سایت ، مطمئن شوید که تمام اطلاعات پروفایل ، پست ها و زیرنویس ها صدای برند شما را منعکس می کنند.

بسته بندی

اگر در تجارت محصولات فیزیکی داشته باشید ، احتمالاً محصول شما ملموس ترین روش تعامل مشتریان با نام تجاری شما است. به همین دلیل ، بسته بندی شما باید نشانگر برند جدید شما در طراحی ، رنگ ها ، اندازه و احساس آن باشد.

تبلیغات

از آنجا که تبلیغات (دیجیتالی و چاپی) اغلب برای ایجاد آگاهی مصرف کنندگان از برند و معرفی با برند شما استفاده می شود ، بسیار مهم است که آنها نشانگر برند شما باشند. در واقع ، برند شما باید فرآیند ایجاد آگهی را آسانتر کند – با استایل مشخص برند، از قبل می دانید که چگونه تبلیغات شما نشان داده شود و چه پیامی را انتقال دهد.

فروش و خدمات پس از فروش

یک برند فقط با پرسنل پشت آن قدرتمند است ، و اگر پرسنل شما برند شما را به کار نگیرند ، برای شما کارایی نخواهد داشت. علاوه بر این ، برند شما بیشتر از بازاریابی برای شما کارایی دارد. پرسنل فروش و خدمات پس از فروش خود را از دستورالعمل های برند خود آگاه کنید و به آنها بگویید که از آن استفاده کنند ، به ویژه هنگامی که مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند. مطمئن شوید که آنها اشانتیون محصول را به مشتری ارائه می دهند یا به سوالات پشتیبانی مشتری پاسخ می دهند ، آنها را ترغیب به استفاده از آرم ، برچسب ، تصاویر و نوع گفتار برند کنید.

با برند خود همانند یک انسان رفتار کنید

برای اینکه به بهترین روند برندسازی را درک کنید ، به عنوان یک شخص به برند خود فکر کنید. برند شما باید دارای هویت (اینکه چه کسی است) ، شخصیت (نحوه رفتار) و تجربه (نحوه به یاد آوردن) باشد.

این سؤالات را در مورد برند خود بپرسید:

  • برند شما چگونه خود را معرفی می کند؟ اگر مجبور بود ظاهر خود را توصیف کند ، چگونه این کار را می کرد؟
  • چگونه برند شما در مورد محصولات یا خدمات شما صحبت می کند؟ آیا این امر جدی و حرفه ای خواهد بود یا اینکه طنزآمیز و عصبانی است؟
  • بعد از “ملاقات” برای اولین بار کسی در مورد برند شما چه خواهد گفت؟ چند جمله ای که برای توصیف آنها استفاده کرده اند چیست؟

هدف از برند ایجاد روابط با مشتریان است. ساده ترین راه برای انجام این کار ، رفتار با برند خود به عنوان یک فرد و درک این موضوع است که شما می خواهید مشتریان شمت نیز همین کار را انجام دهند.

نتیجه گیری

برندینگ تصویر ، نام ، لوگو ، رنگ ، گفتار و تصور از سازمان شما است و بیشتر از آن احساسی است که مشتری در هنگام تعامل با برند شما دارد. همان چیزهایی که پیش از این درباره آن صحبت کردیم.

این گونه است که یک برند معتبر از دیگران متمایز می شود. اجزای ملموس این اعتبار می تواند یک لوگوی بی نظیر، یک شعار هوشمندانه ، یک مانیفست معتبر و یا یک صدای گوش نواز باشد، اما در حقیقت برندهای قوی زمانی شکوفا می شوند که بر روی تصویری بزرگ تر از برند تمرکز کرده اند. به قلب و روح مخاطبان هدف و سازمان خود توجه کنید، یک برند موفق به دنبال آن ساخته خواهد شد.

منبع : Entrepreneur.com و hubspot

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفر در امتیازدهی به مطلب باشید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *