سئو و بهینه سازی سایت

سئو سایت

سئو چیست ؟

مجموعه فعالیت‌هایی که در جهت بهبود عملکرد سایت به منظور کسب جایگاه بهتر براساس استاندارد موتورهای جستجو و جلب نظر بازدیدکنندگان و برآوردن انتظارات آنها انجام می گیرد سئو یا بهینه سازی وبسایت نامیده می شود. شما باید سایت خود را کاربر محور بسازید و هرگونه بهینه سازی باید در جهت بهتر کردن تجربه کاربری بازدیدکنندگان باشد. یکی از این کاربران موتور جستجو است که کمک می کند دیگر کاربران متن شما با پیدا کنند. بهینه سازی یا سئو در حقیقت کمک به موتورهای جستجو برای درک و ارائه محتوای سایت شما است.

سئو لینکز

راهنمای سئو

احتمالا شما با بسیاری از مطالب این مقاله آشنا هستید اما ممکن است همه این تکنیک ها را بکار نگیرید.

برای شروع ابتدا باید چک کنید که سایت شما توسط گوگل ایندکس شده باشد. برای اینکار کافیست از عبارت site:yoursite.com در جستجوی گوگل استفاده کنید اگر در نتایج گوگل  صفحات سایت خود را ببینید به معنی ایندکس شدن سایت شما است و در غیر این صورت سایت شما در گوگل وجود ندارد. گوگل میلیارد‌ها سایت را بررسی می کند و این امکان وجود دارد که بعضی از سایت‌ها ایندکس نشده باشند که می تواند به یکی از دلایل زیر باشد.

  •  سایت ارتباط مناسبی با دیگر سایتها نداشته باشد
  • سایت شما به تازگی بار گزاری شده و گوگل هنوز فرصت نداشته تا آنرا ایندکس کند
  • طراحی سایت شما طوری است که گوگل قادر به بررسی محتوای آن نیست
  • گوگل هنگام بررسی سایت با خطا مواجه شده است
  • شما باعث شده‌اید که گوگل نتواند به سایت شما دسترسی داشته باشد

قبل از هر چیز باید سایت خود را در Google Search Console ثبت کنید. برای اینکه گوگل بتواند تمام سایت شما را ببیند باید یک فایل sitemap در آن ثبت کنید. این فایل به گوگل می گوید که چه فایل‌هایی در سایت شما قرار دارد و کدام یک از آنها به تازگی تغییر کرده‌اند. اگر با نحوه ایجاد sitemap آشنا نیستید می توانید از سایت های آنلاین برای ایجاد این فایل استفاده کنید.

به گوگل اعلام کنید که کدام فایل‌ها را مرور نکند. برای اینکار می توانید از فایل robots.txt استفاده کنید.

robots.txt به گوگل می گوید که می تواند که کدام بخش از سایت را مورد بررسی قرار دهد. ممکن است نخواهید که بعضی از فایلها که دارای اهمیت و محتوای مهم نیستند توسط گوگل بررسی شود. این فایل باید به نام robots.txt نامگذاری شود و در دایرکتوری ریشه سایت بارگزاری شود. 

به گوگل و کاربران کمک کنید تا محتوای شما را درک کنند

بگذارید گوگل صفحات شما را همانطور ببیند که کاربران مشاهده می کنند.

وقتی که ربات‌های خزنده گوگل صفحه‌ای را بررسی می کنند باید همان چیزی را ببیند که اکثر کاربران مشاهده می‌کنند. برای بهینه کردن ایندکس و رندرینگ سایت به گوگل اجازه دسترسی به جاوا اسکریپت ، CSS و تصاویر وب سایت خود را بدهید. اگر این دسترسی توسط robots.txt مجاز نباشد مستقیما به ایندکس شدن و روند الگوریتم رندر محتوای شما تاثیر بد می گذارد. از URL Inspection کنسول گوگل برای بررسی فایل‌های وب سایت استفاده کنید. این ابزار اجازه می دهد که ببینید که ربات گوگل چطور محتوای شما را می‌بیند.

عنوان صفحه (Title) یکتا و دقیق ایجاد کنید.

عنوان صفحه به کاربر و موتور جستجو اعلام می کند که محتوای صفحه چیست. برای هر صفحه باید عنوان یکتا ایجاد کنید. عنوان صفحه اولین چیزی است که در جستجوی سایت نمایش داده می شود. عنوان صفحه اصلی می تواند شامل نام وب سایت یا برند و اطلاعات مهم دیگر نظیر موقعیت مکانی و کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد. عنوانی برای سایت انتخاب کنید که بصورت طبیعی و موثر با محتوای سایت مرتبط باشد.

  • از استفاده از یک عنوان یکسان برای همه صفحات سایت و یا تعداد زیادی از صفحات خودداری کنید.
  • از استفاده از عناوینی که به محتوای صفحات مربوط نیستند بپرهیزید.
  • از عناوین پیش فرض مثل Untitled یا New age استفاده نکنید.
  • از عناوین بسیار طولانی که برای کاربران مفید نیستند استفاده نکنید.
  • عنوان صفحات را از کلمات کلیدی پر نکنید و کلمات کلیدی را عاقلانه بکار بگیرید.

از متا تگ توضیحات (Description) استفاده کنید.

متا تگ توضیحات به گوگل خلاصه ای از اینکه وب سایت شما درباره چیست می دهد. عنوان صفحه ممکن است از تعدادی عبارت یا کلمه تشکیل شده باشد در مقابل متا تگ توضیحات ممکن است یک یا دو جمله و یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. 

خلاصه محتوای صفحه را در توضیحات بنویسید. بطوریکه هم به کاربر اطلاعات لازم را بدهید و  هم او را ترغیب کند که صفحه را مطالعه کند.

  • از بکار بردن توضیحات که ربطی با محتوای صفحه ندارد خودداری کنید.
  • توضیحات عمومی نظیر اینکه این صفحه در مورد ورزش است و یا این یک صفحه وب است را بکار نگیرید.
  • از پر کردن توضیحات با کلمات کلیدی خودداری کنید.
  • از کپی کردن تمام صفحه در متا تگ توضیحات خودداری کنید.
  • از توضیحات مشابه برای همه صفحات و یا تعداد زیادی صفحه خودداری کنید.

از تگ عنوان (Heading) برای تاکید بر روی جملات مهم استفاده کنید.

از آنجایی که تگ های عنوان به طور معمول متنی را در آنها قرار می گیرد بزرگتر از متن معمول در صفحه نشان می دهد، یک نشانه بصری برای کاربران است که این متن مهم است و می تواند به آنها در مورد نوع محتوای متن عنوان کمک کند.

  • از بکار بردن محتوای غیر مرتبط که به متن و ساختار آن کمکی نمی کند بپرهیزید.
  • از بکار بردن تگ عنوان در جایی که تنها برجسته کردن متن برای جلب نظر مخاطب کافی است خودداری کنید.
  • سایز تگ عنوان را بصورت تصادفی انتخاب نکنید.
  • از بکار بردن بیش از حد تگ عنوان خودداری کنید.
  • از تگ عنوان تنها برای تغییر سایز و فرمت متن استفاده نکنید.

از نشانه گذاری ساختار داده Structured data markup استفاده کنید.

Structured data کدی است که به سایت شما اضافه می شود تا محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو تفسیر نماید و آنها بتوانند به راحتی تشخیص بدهند که سایت شما درباره چیست. موتورهای جستجو با استفاده از این کد می توانند محتوای سایت شما را بهتر و مفید تر نمایش دهند و کاربر یا مشتری متناسب را محتویات سایت را به سمت شما هدایت کند.

بعنوان مثال شما می توانید برای مواردی نظیر نوع محصولی که ارائه می دهید، موقعیت مکانی ، ساعت کار ، لوگوی سایت و موارد بسیار دیگری از این کد استفاده نمائید. برای افزودن کد Structured data به سایت می توانید از ابزارهای Data Highlighter و Markup Helper استفاده کنید و یا اینکه کد را به صورت HTML در سایت درج کنید. بعد از اضافه کردن کد می توانید با ابزار Google Rich Result Test اطمینان حاصل کنید که مشکلی در کدهای درج شده وجود ندارد.

  • از درج کد اشتباه و تغییر کدهای سایت وقتی که در مورد بکارگیری کد MarkUp مطمئن نیستید خودداری کنید.
  • کدهای Markup که برای کاربر قابل مشاهده نیست را اضافه نکنید.
  • از درج نظرات جعلی برای محصولات و یا Markup نامرتبط خودداری کنید.

نمایش ظاهری سایت در نتایج جستجوی گوگل را مدیریت کنید.

استفاده صحیح از Structured Data در سایت ، صفحات شما را برای بسیاری از ویژگی‌ها در نتایج جستجو همچون نمایش نظر سنجی و نتایجی که بصورت فانتری سازماندهی شده‌اند و دیگر موارد بهینه می‌نماید.

سازماندهی سلسله مراتب سایت

درک چگونگی استفاده موتورهای جستجو از URL ها

موتورهای جستجو نیاز به یک URL یکتا برای هر محتوا دارند تا آن متن را بررسی و ایندکس کرده و کابران را به آن ارجاع دهند. محتوای مختلف بعنوان مثال محصولات جداگانه در یک فروشگاه و همچنین محتوای متفاوت ، ترجمه ها و موقعیتهای جغرافیایی مختلف نیاز به URL جداگانه دارند تا بصورت مناسب در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

پیشنهاد گوگل استفاده از //:https  در همه سایتها، درصورت امکان است. گوگل بین نسخه سایت با www و بدون www تفاوت قائل می شود.بعنوان مثال (“www.example.com”و یا “example.com”) برای گوگل متفاوت هستند. وقتی سایت خود را در Search Console اضافه می کنید بهتر است که هر دو نسخه سایت بصورت //:http  و //:https و همچنین با www و بدون www را اضافه کنید و با اینکه سایت خود را از طریق دامین به کنسول جستجوی گوگل اضافه کنید.

 

ناوبری سایت و منوها برای موتورهای جستجو اهمیت دارند.

ناوبری وبسایت به بازدیدکنندگان کمک می کند تا سریعتر به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. همچنین به موتورهای جستجو می فهماند که برای مدیر سایت چه قسمتهایی دارای اهمیت هستند. گوگل می خواهد درک کند که کدام صفحه نقش اصلی در یک سایت دارد و نتایج گوگل براساس سطح اهمیت صفحه تهیه می شود.

ناوبری خود را بر اساس صفحه اصلی برنامه ریزی کنید.

همه سایت‌ها یک صفحه اصلی یا ریشه دارند، که اغلب محل شروع ناوبری برای بسیاری از بازدید کنندگان سایت می باشد. مگر اینکه سایت بصورت تک صفحه‌ای باشد. شما باید در مورد اینکه بازدیدکنندگان چطور از صفحه اصلی به صفحه‌ای که دارای محتوای بخصوص بروند فکر کنید.

استفاده صحیح از Structured Data در سایت ، صفحات شما را برای بسیاری از ویژگی‌ها در نتایج جستجو همچون نمایش نظر سنجی و نتایجی که بصورت فانتری سازماندهی شده‌اند و دیگر موارد بهینه می‌نماید. اگر صدها محصول مختلف دارید آیا نیاز به دسته بندی آنها تحت یک مجموعه و یا زیرمجموعه ای از صفحات دارید؟ آیا برای توصیف صفحات مرتبط با یک موضوع خاص نیاز به تعریف صفحات جداگانه دارید؟

از BreadCrumb استفاده کنید.

breadcrumb ردیفی از لینکهای داخلی در بالا و یا پایین صفحه است که به کاربر اجازه دسترسی به صفحات قبل و بعد و یا صفحه اصلی را می دهد. اکثر breadcrumb ها صفحه اصلی را در ابتدا و سایر لینک های مرتبط را در ادامه دارند.

صفحه ناوبری ساده برای کابران ایجاد کنید.

صفحه ناوبری یک صفحه ساده شامل ساختار وب سایت است که معمولا لیست سلسله مراتب صفحات یک سایت را به کاربران نمایش می دهد. اگر کاربر برای پیدا کردن یک صفحه مشکل داشته باشد می تواند به این صفحه مراجعه نماید و همزمان موتورهای جستجو می توانند برای پوشش دادن صفحات وب سایت از این صفحه استفاده نمایند هرچند که هدف اصلی کمک به کاربران می باشد.