انتخاب رنگ برای وب سایت

رنگ چطور بر سایت و هویت برند شما تاثیرگذار است؟

وقتی در مورد برند کوکاکولا فکر می کنید احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند یک لیوان پر از یخ و نوشابه است و سپس تصویر لوگوی قرمز رنگ آن ممکن است به یادتان بیاید. سخت است که کوکاکولا را بدون رنگ قرمز آن تصور کنیم. مسلم است که فکر نمی کنید که این انتخاب رنگ تصادفی باشد. رنگ قرمز برند کوکاکولا باعث تمایز آن بین سایر محصولات می شود و از طرف دیگر هر رنگی احساسات خاصی را بر می انگیزد. رنگ قرمز احساساتی نظیر هیجان ، توجه ، عشق و اشتیاق را بر می انگیزد و این دقیقا احساساتی است که این نوشابه می خواهد مشتریانش داشته باشند.

وقتی رنگ مناسب برای سایت خود انتخاب می کنید به غیر از اینکه زیبایی سایت خود را تضمین می کنید برندی به یادماندنی نیز ایجاد می نمائید.

%85

از خریداران رنگ را بعنوان دلیل اصلی خرید یک محصول به خصوص  ذکر می کنند.

%80

شناخت از برند با انتخاب رنگ افزایش می یابد. شناخت برند مستقیما با اعتماد مشتریان مرتبط است.

سه مرحله انتخاب رنگ سایت

  1. انتخاب رنگ اصلی یا غالب برای برند
  2. انتخاب یک یا دو رنگ مکمل برای ایجاد شمای رنگ وب سایت
  3. انتخاب رنگ پس زمینه سایت

1# انتخاب رنگ اصلی

رنگ اصلی یا غالب زنگ برند شما است. شبیه رنگ قرمز در کوکاکولا. این رنگ به افرادی که به وبسایت شما مراجعه می کنند احساس خاصی را منتقل می کند. رنگی که می خواهید مخاطبان وقتی به شما فکر می کنند به خاطر بیاورند. اگر لوگو دارید مطمئن شوید که رنگ اصلی آن از رنگ غالب باشد. برای اینکه چطور این رنگ را انتخاب کنید باید بدانید که هر رنگ چه احساسی را منتقل می کند.

رنگ سبز

القا کننده حس ثروت ، سلامت، ارامش و طبیعت است. راحت ترین رنگ برای پردازش در سیستم بینایی است و بنابراین حس آرامش را القاء می کند. سبز دومین رنگ مورد علاقه است که توسط  بیشتر مردان و زنان انتخاب می شود.

green-color-pallete

رنگ زرد

القا کننده حس جوانی ، خوش بینی و شادی است. معمولاً برای جلب توجه افراد بکار می رود اما بدلیل اینکه ممکن است باعث ایجاد ناراحتی برای چشم شود در بکارگیری آن افراط نکنید.

tellow-pallete

رنگ نارنجی

القا کننده حس دوستی ، اشتیاق  و خلاقیت است. افراد را ترغیب به انجام کاری می کند (همچون خرید و یا عضویت). رنگ نارنجی باعث ترغیب و انگیزه به خریدارن می شود.

orange-color-pallete

رنگ قرمز

ارائه دهنده حس هیجان ، اشتیاق ، انرژی ، اضطرار ، خطر و طراوت است. اغلب برای ترغیب افراد به ضرورت خرید با تحریک احساس هیجانی قوی می کند. در رستوران ها برای القای حس اشتها بکار می رود.

red-color-pallete

رنگ صورتی

ارائه دهنده حس مهربانی ، معصومیت ، باروری ، زنانگی و داستان عاشقانه است. اغلب برای جذب مخاطبان مونث (زنان و دختران جوان)برای خرید محصولات استفاده می شود. 

pink-pallete

رنگ بنفش

القاء کننده حس سلطنت ، ثروت ، موفقیت و منطق است. اغلب برای محصولات زیبایی و جوان سازی استفاده می شود. رنگ بنفش حس آرامش و راحتی به افراد می دهد.

purple-color-pallete

رنگ آبی

ارائه دهنده حس آرامش ، ثبات ، امنیت ، صلح و اطمینان است. اغلب در بانک ها و شرکت ها برای القای حس امنیت و اعتماد برای برند بکار می رود. رنگ آبی اولین رنگ مورد علاقه  در زنان و مردان است.

blue-color-pallete

رنگ خاکستری

ارائه دهنده حس بی طرفی ، سادگی ، خونسردی ، آینده نگر و منطقی بودن است. این رنگ بدون احساس و بیشتر در صنعت ، تکنولوژی ، دقت ، کنترل ، رقابت و حتی کمال و پیچیده بودن بکار می رود.

gray-color-pallete

رنگ مشکی

ارائه دهنده حس تجمل ، قدرت ، کمال و  برتری است. اغلب در صنایع لوکس برای نشان دادن قدرت ، حرفه ای بودن و دقت بکار می رود.

black-color-pallete

اکنون شما ایده خوبی از اینکه هر رنگ چه معانی را به ذهن متبادر می کند دارید. کدام رنگ برای کار شما مناسب است و میخواهید کاربران سایت شما چه احساسی در مورد برند شما داشته باشند. اگر هنوز مطمئن نیستید زمان بیشتری بگذارید و راجع به طیف کاربرانی که می خواهید برای سایت خود جذب کنید بیشتر فکر کنید. می خواهید افراد جوان را جذب کنید؟ محصول و یا خدماتی که ارائه می دهید برای چه گروه و جنسیتی از افراد می باشد؟ گروه سنی مشخصی مد نظر شما هستند؟ همه رنگ ها برای همه گروه ها مناسب نیستند و بهتر است رنگ مناسب برای ارائه کار خود انتخاب کنید.

رنگ اصلی را در کدام قسمت بکار بگیریم؟

رنگ توجه زیادی را جلب می کند پس نباید آن را در هر جایی بکار برد. رنگ اصلی را در قسمت هایی بکار بگیرید که می خواهید توجه بیننده را به آن جلب کنید یا اینکه قصد داشته باشید بیننده عمل خاصی را انجام دهد (مثل برقراری تماس تلفنی ، پر کردن فرم تماس ، عضویت در خبرنامه و …)

اساساً رنگ غالب برای جلب تمرکز بیننده به قسمت خاصی بکار می رود. از رنگ اصلی می توانید در لوگوی سایت ، منو ، دکمه ها ، عناوین و قسمت هایی که دارای اطلاعات مهم هستند استفاده کنید.

2# انتخاب رنگ مکمل

انتخاب تنها یک رنگ برای وب سایت کسل کننده خواهد بود.

برای اینکه وب سایت جالب و حرفه ای به نظر بیاید باید از رنگ مکمل برای جلب توجه به قسمتهای مهم مانند عناوین فرعی ، نکات مهم و دکمه ها استفاده کنید. ترکیب رنگ ها و انطباق آنها با هم برای افرادی که بدون آشنایی با مفاهیم و تئوری رنگ و با استفاده از آزمون و خطا  ممکن است مشکل به نظر برسد.  خوشبختانه ابزارهای آنلاین برای پیدا کردن رنگ مناسب نظیر Adobe Color CC tool وجود دارد که استفاده از آن زمانی که رنگ اصلی خود را انتخاب کرده باشید بسیار آسان است. برای استفاده از این ابزار کافیست که رنگ اصلی را در کادر رنگ میانی وارد کنید و از ترکیب رنگ های پیشنهادی رنگ مناسب را برگزینید.

رنگ مکمل را در کدام قسمت بکار بگیریم؟

رنگ مکمل را برای برجسته کردن مطالب و قسمتهایی که دارای ارزش اطلاعاتی آنها در درجه دوم از نظر اهمیت قرار دارند استفاده کنید. این اطلاعات و آیتم ها دارای ارزش کمتری برای جلب توجه کاربر می باشند ولی می خواهید به صورتی آنرا برجسته نمائید تا از نظر دور نماند.

بعنوان مثال می توانید از رنگ مکمل یا ثانویه در عناوین فرعی (subtitle) ، منوی فعال یا جاری ، دکمه های فرعی ، جعبه اطلاعات و یا پس زمینه قسمتهای جانبی استفاده نمائید. سعی کنید از یک یا دو رنگ جانبی برای رنگ مکمل استفاده کنید. زیرا استفاده از رنگهای زیاد ممکن است نقطات تمرکز را زیاد کرده و باعث سردرگمی مخاطب شوند.

3# انتخاب رنگ زمینه

آیا تا بحال دیوار خانه را رنگ کرده اید؟

اگر پاسخ شما مثبت است احتمالا این تجربه را داشته اید که انتخاب رنگ مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. شما می خواهید رنگ دیوار باعث ایجاد احساس راحتی در اتاق شود. رنگ باید آرامش بخش باشد تا بتوانید ساعت‌ها بدون اینکه از رنگ اتاق خسته شوید در آنجا بگذرانید. همزمان نمی خواهید که رنگ آن کسل کننده باشد و احساس استریل بودن به شما بدهد. 

رنگی را انتخاب کنید که در دنیای واقعی برای دیوار اتاق بر می گزینید. شما می خواهید که بینندگان با دیدن وب سایت شما احساس راحتی کنند نه اینکه با رنگهای آزار دهنده سعی در جلب توجه آنان کنید. از سوی دیگر نمی خواهید که بازدیدکنندگان به کل وب سایت بی تفاوت بوده و فقط مطالب مهم را نگاه کنند.

چگونه رنگ مناسب را انتخاب کنیم؟

آیا شما برای یک فروشگاه لباس و یک خانه ویلایی رنگ یکسانی انتخاب می کنید؟ احتمالاً خیر زیرا هر فضا هدف به خصوصی را مدنظر دارند و بنابراین رنگ های متفاوتی باید در نظر گرفته شود.

بعنوان مثال در یک فروشگاه لباس برای قفسه لباس ها از رنگهای برجسته و جسورانه استفاده می شود تا توجه خریدار را جلب کنند و رنگ دیوار را متضاد رنگ قفسه بر می گزینید تا خریدار وقتی که وارد فروشگاه می شود فورا بداند که به کجا نگاه کند. در نقطه مقابل برای خانه ویلایی احتمالا می خواهید که احساس آرامش را منتقل کنید. شما می خواهید که  رنگ دیوار و دکور اثر آرام بخش داشته باشد و به مناظر بیرون توجه را جلب نمائید.

مشابه همین وضعیت برای رنگ زمینه وب سایت هم وجود دارد و بستگی به آن دارد که بخواهید که بازدیدکننده وب سایت که کدام قسمتها توجه بیشتری کند. بنابراین رنگی که بعنوان پس زمینه انتخاب می کنید کاملا به وب سایت و هدف آن برای جلب نظر مخاطب بستگی دارد.

نتیجه گیری

هرگز رنگ وب سایت را براساس سلیقه و رنگ مورد علاقه خود انتخاب نکنید. یک وب سایت خوب سایتی است که اول بازدیدکنندگان را درنظر بگیرد. رنگ و طرحی را انتخاب کنید که کاربران هدف را نشانه می گیرد. شما برای یک فروشگاه لباس و یک خانه ویلایی رنگ یکسانی انتخاب می کنید؟ احتمالاً خیر زیرا هر فضا هدف به خصوصی را مدنظر دارند و بنابراین رنگ های متفاوتی باید در نظر گرفته شود. بنابراین یک رابطه به یاد ماندنی بصورت ناخودآگاه ایجاد می کنید و رقبا را پشت سر می گذارید. انتخاب طرح رنگ به هیچ عنوان نباید تصادفی باشد و به جای آن باید از مجموعه ای سازماندهی شده ، هدف دار و تجربه شده استفاده کنید.
  1. برند خود را با رنگ اصلی انطباق دهید.
  2. رنگ اصلی را با رنگ مکمل به وسیله ابزار ادوبی منطبق کنید.
  3. رنگ زمینه را با رنگ اصلی و رنگ مکمل منطبق نمائید.

با دنبال کردن 3 گام ذکر شده می توانید ترکیب رنگ مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید حتی اگر شما سلیقه و طبع خوبی در انتخاب ترکیب رنگ‌ها نداشته باشید.